G. Hubáčková: Skončí praktické školy?

22. 9. 2015

V poslední době se opět dostává na přetřes konec zvláštních škol. Předběžný předpoklad je, že až 23 tisíc žáčků praktických škol bude začleněno do tříd běžných základních škol. Tento problém se řešil již před časem. Zlepšení za každou cenu někdy mívá opačný efekt. Máme jedno z nejvyspělejších speciálních školství. Dost dobře si nedovedu představit, jak tento »zlepšovák« pomůže dětem a jejich rodičům.

Již dnes je nedostatek asistentů i financí. Kraje nemají tolik peněz, aby uhradily veškeré požadavky na asistenty. Rodiče se bojí, že jejich dítě nedokáže být rovnocenným členem kolektivu. Plán ministryně Valachové, že dětem budou pomáhat ve třídách asistenti, je tak trochu zbožným přáním. Peníze, které plánuje využít z evropských fondů, jsou dost nejistým argumentem. 

Proti takto masivnímu zařazení žáků z praktických škol mají výhrady i učitelé a ve většině případů oprávněné. Pedagogové varují, že v současných základních školách se tak zhorší i vzdělávání ostatních žáků. Čas učitele musí být totiž nutně věnován žáku, jenž přijde z praktické školy, a tím může nastat ve třídách kolaps. 

Současné třídy navštěvuje až třicet žáků. Při zařazení dětí z praktických škol by se počet žáků ve třídách musel snížit, vybudovat další třídy, přijmout nové pedagogy, a to vše jsou finanční náklady. Všichni uznáváme, že začleňování hendikepovaných dětí do kolektivu je prospěšné, ale musí být citlivé především pro tyto děti. Je třeba na to mít dost peněz, asistentů i pomůcek. 

Mnohým kantorům, kteří tyto děti budou učit, chybí i specializace. Všichni s napětím čekáme, co bude obsahovat prováděcí vyhláška ministerstva školství.

Autor: 
Gabriela HUBÁČKOVÁ, poslankyně a stínová ministryně školství, mládeže a tělovýchovy KSČM
Zdroj: 
Mediální úsek ÚV KSČM