Dříve než je hlasován radou předložený program, navrhují do něj občané a zastupitelé body, které považují za důležité projednat a řešit. Občané mají v naprosté většině smůlu. Jejich návrh si musí osvojit některý ze zastupitelů, aby se o něm vůbec hlasovalo, a i když se tak stane, koaliční zastupitelé pro něj stejně ruku nezvednou. Naoko to však vypadá, že máme demokracii. Vždyť se přece občané mohou aktivně zapojovat do správy věcí veřejných a navrhovat si, stěžovat si, interpelovat podle libosti. Opoziční zastupitelé na tom nejsou o mnoho lépe. Sem tam sice nějaký jejich návrh projde, ale většinou jsou i k nim koaliční zastupitelé hluší.
Co chtěli projednat občané?
Parkování elektromobilů po 30. červnu, jednací řád (prodloužit o 15 minut čas na interpelace občanů), zpoplatnění lanovky v pražské zoologické zahradě.
K parkování elektromobilů: Vzhledem k problémům s ovzduším/s emisemi v metropoli, ale i vzhledem k tomu, že Praha je na chvostu v užívání elektromobilů, přistoupilo město v minulosti k jejich zvýhodnění. Konkrétně umožnilo parkování elektromobilů na svém území zdarma. Byla kolem toho velká kampaň, firmy a občané si tyto vozy, které jsou násobně dražší než běžná auta, nakoupili, a nyní neví, co bude dál. Výhoda má totiž 30. června skončit. Občané tak přišli požádat zastupitele o prodloužení zmíněné výhody. Projednání bylo zamítnuto. Se stejným výsledkem se setkala žádost o změnu jednacího řádu i nesouhlas se zvláštním tarifem zpoplatněním lanovky do zoologické zahrady, která je provozovaná pražským dopravním podnikem.
Co chtěli projednat opoziční zastupitelé?
Řešení koordinace uzavírek, zajištění pravidelného úklidu stanic metra a přilehlého území, nedostatek parkovacích míst na sídlištích – nic z toho neprošlo. Koalici očividně nezajímá, že doprava a čistota v Praze jsou problémy, které obyvatelům a návštěvníkům hlavního města citelně ztrpčují život.
Co naopak prošlo, to je např. problematika krátkodobého ubytování (Airbnb aj.), dotace na zlepšení stavu životního prostředí v hlavním městě či nedostatečná kapacita středních škol.
Matka měst – to je v současnosti samá jáma a staveniště
Praha je rozkopaná, uzavírky, kam se podíváte, ale koordinátora oprav náměstek Hřib stále odmítá. A situace se ještě zhorší, navíc před nadcházející letní sezónou a přívalem turistů. Na konci června nás totiž čeká výrazná rekonstrukce Plzeňské ulice na Praze 5. Jedná se o nejdelší, téměř osmikilometrovou bydlenou ulici v Praze, která je důležitou dopravní tepnou začínající na Andělu a končící na Zličíně. Hlavním důvodem oprav je obměna zastaralého plynovodu. V červnu tak bude omezena doprava, od poloviny července nás čeká úplná uzavírka. To se citelně dotkne jak osobní, tak městské hromadné dopravy tramvajové i autobusové. Dopravní chaos v hlavním městě tak dál poroste. Ve stejnou dobu se ještě ke všemu budou rekonstruovat další dvě hlavní komunikace páté městské části, ulice Peroutkova
a Holečkova.
Shrnuto a podtrženo: situace je horší a horší, projet Prahou je na hranici únosnosti a vedení města, respektive (ne)zodpovědného prvního náměstka Zdeňka Hřiba (piráti), to nezajímá. Mimochodem koordinátor dopravních staveb – to byla v minulosti funkce, jejíž opodstatnění se mnohokrát potvrdilo.
Parkování na sídlištích – neřešený problém
Ani v tomto případě opozice nepochodila. Cílem jejího návrhu bylo, aby TSK zpracovala analýzu parkování na sídlištích, jež by zahrnovala identifikaci parkovacích kapacit, možnosti jejich rozšíření a technické a majetkoprávní předpoklady pro realizaci následných staveb. Navrhovatelé přišli i s konkrétním řešením, a to nástavbou jednoho či dvou pater stávajících parkovacích domů na sídlištích, které mají vhodné parametry pro rozšíření. Městské části však na to nemají finance, je třeba to řešit komplexně, ruku v ruce s městem.
Údržba stanic metra a přilehlého veřejného prostoru
Ten, kdo se běžně pohybuje po Praze, ví, o čem je řeč. Stav některých stanic metra je tristní. Pochopitelně ne všech. Některéjsou uklizené a upravené. Zato jinde je procházení těmito prostorami otřesným zážitkem pro Pražany i návštěvníky města. Posprejované zdi graffity, špinavé zapáchající schody a veřejné záchodky, přetékající odpadkové koše, odpadky válející se na zemi na přilehlých pozemcích, špinavé lavičky. Apel na dopravní podnik, aby zajistil údržbu, se podle představitelů některých městských částí většinou míjí účinkem, systematický úklid nefunguje. Opravdu skvělá kvalita života a vizitka Prahy!
Problémy s krátkodobým ubytováním
V poslanecké sněmovně leží před třetím závěrečným čtením zákon, jenž má situaci pomoci řešit. Zahrnuta je, mimo jiné, i možnost obcí regulovat krátkodobé ubytování na svém území podle místních podmínek. Právě o to hlavní město dlouhodobě usiluje. Jenomže byl předložen pozměňovací návrh, který má tuto možnost vypustit. V diskuzi na jednání zastupitelstva zazněla řada argumentů, proti tomu. Starostové např. upozorňovali, že Airbnb s sebou nese nepořádek v domech, rušení nočního klidu, drobnou kriminalitu. Zaznělo i to, že v Praze je 80 tisíc lůžek tohoto krátkodobého ubytování. Lidé nemají, kde bydlet, atady se s bydlením kšeftuje pro zisk. Neregulované Airbnb je také nekalou konkurencí vůči hotelům a penzionům. Problém je too hlavně v centru města, kde dochází k masivnímu vylidňování.
Není to ovšem nic nového. Na tuto skutečnost upozorňovali komunističtí zastupitelé i poslanci už před lety a zároveň předkládali možnosti řešení. Vyslyšeni nebyli. Teď je situace stále horší, nejen v Praze, ale i v dalších velkých městech.
Možnost obcí regulovat krátkodobé ubytování by proto měla zůstat součástí návrhu zákona. Obce potřebují mít přehled, kde k tomuto podnikání dochází, nastavit jasná pravidla týkající se kolaudace k ubytovacím službám, zavést nahlížecí právo stavebních úřadů, stanovit daňová pravidla a opatření k zajištění bezpečnosti a pořádku v domě.
Jak je to s nedostatkem míst na středních školách
Je po prvním kole přijímaček na střední školy, většina uchazečů je sice přijata, ale jsou tací, kteří se zatím nikam nedostali. To je spouštěč pro zastupitele, aby se předvedli, jak jim na budoucnosti těchto žáků záleží. Zajímavé je, že většina z nich se probudí až v tomto momentu.
Jaká jsou data po přijímacím řízení? Celkově se v ČR ze 132 700 uchazečů (z toho 100 057 deváťáků) dostalo na střední školu po prvním kole 93,6 % deváťáků, z toho 75 % na školu, kterou si vybrali jako první, 17 % na školu uvedenou na druhém místě a 9 % na tu na třetím místě. Z dat ministerstva školství vyplývá, že nepřijatých je letos po prvním kole asi 6 400 deváťáků. Jsou však pochopitelně rozdíly mezi kraji. V Praze nebylo přijato 20 % uchazečů, což je nejvíce ze všech krajů. Podepisuje se na tom silný ročník, značný počet zájemců z jiných krajů (např. jen ze Středočeského kraje studuje v Praze 60 % studentů), příval uprchlíků. Žák, aby se zde dostal např. na gymnázium, musel získat 83 a více bodů,
kdežto např. v Havlíčkově Brodě stačilo 58 bodů. Volných míst je v hlavním městě v současnosti 1 398 na středních školách, které zřizuje kraj, z toho 752 na maturitní obory. I se soukromými středními školami je volných 4 047 míst. Nutno podotknout, že na soukromých školách se platí školné. Lze předpokládat, že se nakonec většina žáků někam dostane, i když to třeba nebude ta „vysněná“ škola. Na druhou stranu, ne všichni mohou studovat gymnázium. Je třeba vzít v úvahu jejich znalosti a zájem, ale také je potřeba naplnit jiné obory – školy odborné, technické, chybí řemeslníci. Data ukazují, proč zbylo tolik volných
míst, a to i na gymnáziích, na kterých byl přetlak zájemců až sedminásobný. Např. u matematiky řada uchazečů nesplnila minimální počet požadovaných bodů. Polovina nemá ani 25 bodů (požadované minimum pro přijetí je 20 bodů), ale pohybuje se jen kolem 10 – 12 bodů.
Diskuze na toto téma byla dlouhá. Kromě racionálních návrhů padaly i nápady typu, že si Praha ta veřejná místa zaplatí u soukromých škol. Ty by se přihlásily do grantového řízení o finance od města na příští čtyři roky. Takže Praha, namísto toho, aby se starala o kvalitu a dostupnost veřejného školství, tak by cpala peníze soukromým školám. To zůstává rozum stát. Naštěstí to zastupitelstvo neschválilo.
Marta Semelová
předsedkyně KV KSČM Praha